Η γέννηση του Ιησού Χριστού
Πολλές φορές ακούμε ειλικρινή
ερωτήματα για το ιστορικό1 πρόσωπο του Ιησού Χριστού, αυτού που η
ανατολική ορθόδοξη εκκλησία ομολόγησε στην Δ΄ οικουμενική σύνοδο2,
λέγοντας ότι είναι « πλήρης και τέλειος
Θεός3,
πλήρης και τέλειος άνθρωπος4 ».
Ο Χριστός5 μας
γεννήθηκε στη Βηθλεέμ6 από την Παρθένο7
Μαρία8
την άνοιξη του 6 π.Χ.9 Ο Οκταβιανός Αύγουστος10
είχε διατάξει απογραφή11 και η Παναγία μαζί με τον προστάτη
της Ιωσήφ12,
πήγαν από τη Ναζαρέτ13 στη Βηθλεέμ14
για να απογραφούν. Στην Ιουδαία βασιλιάς ήταν ο Ηρώδης15, ο
γνωστός για τη σφαγή των νηπίων16, μετά την ενημέρωση από τους τρεις
μάγους17.
Μέχρι τον 4ο αιώνα οι
χριστιανοί γιόρταζαν τα Χριστούγεννα μαζί με τα Θεοφάνεια. Πρώτη18 η Εκκλησία
της Ρώμης και λίγο αργότερα19 η Εκκλησία της νέας Ρώμης, καθιέρωσαν
τη γιορτή των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου, σε μια ημερομηνία που η
πρακτική των ειδωλολατρών με τα Σατουρνάλια20 και με τα
Μπρουμάλια21,
είχε φορτίσει με αρνητικό περιεχόμενο.
Για όλους εμάς που εμπιστευόμαστε τη
ζωή μας στη Θεία Οικονομία22, τα Χριστούγεννα είναι ευκαιρία να
γνωρίσουμε μέσα από την αγία Γραφή23 και από τις ακολουθίες της
Εκκλησίας μας, το ζωντανό24 Ιησού Χριστό που έγινε άνθρωπος και
θυσιάστηκε για να είναι πραγματική η ελπίδα της σωτηρίας μας, εδώ και τώρα.
1. Έχουμε μαρτυρίες μη χριστιανών ιστορικών, σε
διάφορα έργα τους, όπως την « Ιουδαϊκή Αρχαιολογία » του Εβραίου Φλάβιου
Ιώσηπου ( 37-95 μ.Χ. ), τα « Χρονικά – Annales » του Ρωμαίου συγκλητικού Κορνήλιου Τάκιτου (
55-116 μ.Χ. ), του Ρωμαίου Γάιου Καικίλιου Πλίνιου του νεότερου ( 62-113 μ.Χ. ),
του Ρωμαίου Γάιου Σουετώνιου Τράνκιλλου ( 120 μ.Χ. ), το χρονικό του σαμαρείτη
απελεύθερου Thallus ( 60 μ.Χ. ),
την επιστολή του σύρου Mara Bar Serapion ( 73 μ.Χ. ), τον « αληθή λόγο » του
επικούρειου φιλοσόφου Κέλσου του Αλεξανδρέως ( 140-200 μ.Χ. ), την επιστολή « περί
της Περεγρίνου τελευτής » του Σύρου Λουκιανού του Σαμοσατέως ( 120-195 μ.Χ.).
2.Το 451 μ.Χ. στη
Χαλκηδόνα.
3. « … Σίμων Πέτρος εἶπε· σύ εἶ ὁ Χριστός ὁ υἱός τοῦ
Θεοῦ τοῦ ζῶντος » ( Ματθ. 16,16 ).
4. Με τα λεγόμενα
αδιάβλητα πάθη, δηλαδή πείναγε, πόναγε, κουραζότανε, δεν είχε καμία σχέση όμως
με την αμαρτία.
5. « Χριστός » είναι η ελληνική λέξη για τον
αντίστοιχο εβραϊκό όρο « מָשִׁיחַ mashiah Μεσσίας », που σημαίνει τον « κεχρισμένο » με
μύρο στην Παλαιά Διαθήκη, τον οποίο αποστέλλει ο Θεός στο λαό του και στην
περίπτωση του Ιησού τον κεχρισμένο με το Άγιο Πνεύμα από το Θεό Πατέρα. Το
όνομα « עִמָּנוּאֵל Ιmanu'el Εμμανουήλ » ( Ησ. 7,14 και Ματθ. 1,23 ) σημαίνει ο Θεός είναι μαζί μας και το όνομα « יֵשׁוּעַ Yĕshúa Ιησούς » ( Ματθ. 1,21 ), ο Θεός είναι η σωτηρία.
6. Πόλη της
φυλής του Ιούδα, στο νότιο Ισραήλ, νοτιοδυτικά της Ιερουσαλήμ, εκεί που ο
προφήτης Μιχαίας ( Μιχ. 5,1 ) επτακόσια τουλάχιστον χρόνια πριν
από τη γέννηση του Χριστού, παρουσιάζει τον « ἡγούμενο, ὅστις ποιμανεῖ τόν λαόν
μου τόν Ἰσραήλ» ( Ματθ. 2,6 ).
7. Ματθ. 1,23.
8. Ματθ. 1,18 και Λουκ. 1,27 και 2,5.
9. Το 748 από
κτίσεως Ρώμης. Την εποχή του Χριστού υπολόγιζαν το χρόνο οι Έλληνες με βάση τις
Ολυμπιάδες οι οποίες ξεκίνησαν το 776 π.Χ., οι Ρωμαίοι με αφετηρία τη κτίση της
Ρώμης ( ab urbe condita ) και οι
Εβραίοι τη κτίση του κόσμου. Σήμερα γνωρίζουμε, ότι ο μοναχός Διονύσιος ο
μικρός, το 532 μ.Χ. έκανε λάθος στον προσδιορισμό της ημερομηνίας γέννησης του
Χριστού περίπου 6 χρόνια, όταν κατόπιν προσκλήσεως του πάπα Γελάσιου του Α΄
εισηγήθηκε την οριοθέτηση των γεγονότων με βάση το Anno Domini ( Nostri Jesu Christi ), το έτος του Κυρίου μας Ιησού
Χριστού.
10. Ο Γάϊος
Οκτάβιος Θουρίνος ( 63 π.Χ. έως 14 μ.Χ ) ήταν ανεψιός και προστατευόμενος του
Ιούλιου Καίσαρα ( ο οποίος δολοφονήθηκε
το 44 π.Χ. ) και κυβέρνησε από το 27 π.Χ. μέχρι το 14 μ.Χ.
11. Λουκ. 2,1.
12. Λουκ. 2,4-5 και Ματθ. 1,18
13. Βρίσκεται
100 χιλιόμετρα βόρεια της Ιερουσαλήμ και 20 χιλιόμετρα δυτικά από τη λίμνη
Γεννησαρέτ ή Τιβεριάδας ( θάλασσα της Γαλιλαίας ).
14. Η Βηθλεέμ
της Ιουδαίας, 10 χλμ. ΝΝΔ της Ιερουσαλήμ και 110 χλμ. νότια της Ναζαρέτ, ήταν η
πόλη της Παλαιστίνης, στην οποία όπως είχε προφητέψει ο Μιχαίας ( Μιχ. 5,1-3 ), γεννήθηκε
ο Μεσσίας.
15. Ηρώδης ο Μέγας, 37- 4
π.Χ.
16. ( Ματθ. 2,16 ) που είχε
πει και ο προφήτης Ιερεμίας ( Ιερ. 31,15 ) εξακόσια χρόνια πριν
τη γέννηση του Χριστού.
17. Φαίνεται
ότι ήταν τρεις οι αστρονόμοι, αστρολόγοι ή βασιλιάδες, από τα δώρα που
προσέφεραν « χρυσόν, λίβανον καί σμύρναν» ( Ματθ. 2,11 ). Κατά το
απόκρυφο Αρμενικό Ευαγγέλιο της παιδικής ηλικίας του Ιησού, στο 10ο
κεφάλαιο, ονομάζονταν Γάσπαρ, Μελχιώρ και
Βαλτάσαρ. Οι τρεις μάγοι που ήρθαν από την Ανατολή ( Ματθ. 2,1 - 12 ) είδαν τον
αστέρα, το αστρονομικό φαινόμενο της συνόδου του Δία, του Κρόνου και της
Αφροδίτης, που έγινε γύρω στο 7 π.Χ. και ήρθαν να γνωρίσουν και να προσκυνήσουν
« τό παιδίον » (
Ματθ. 2,11 ).
18. 335 μ.Χ.
19. 376 μ.Χ.
20. Ετήσια
ρωμαϊκή γιορτή, προς τιμή του θεού Κρόνου, που διαρκούσε μια βδομάδα, με αλλαγή
ρόλων ανάμεσα στους δούλους και τ’ αφεντικά τους, ξέφρενο γλέντι, οινοποσία και
ακολασίες.
21. Γιόρταζαν
τη μικρότερη ημέρα του χειμερινού ηλιοστασίου και αργότερα η μεγάλη αυτή γιορτή
του Θεού Ηλίου συνδέθηκε με τα γενέθλια του Θεού Μίθρα, του περσικού θεού του
φωτός και της σοφίας.
22. Το σχέδιο
του Θεού να ξαναδώσει την ευκαιρία της σωτηρίας σε όλους τους ανθρώπους, μετά
το προπατορικό αμάρτημα και τις οδυνηρές συνέπειές του, με την Παλαιά Διαθήκη,
την Καινή Διαθήκη και την Εκκλησία.
23. Τα
ευαγγέλια του Ματθαίου και του Λουκά.
24. « Ἰησοῦς Χριστός χθές καί σήμερον ὁ αὐτός καί εἰς τούς αἰῶνας » ( Εβρ. 13,8 ).
Βιβλιογραφία
1. Η ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ Ο΄, ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ
ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΑΘΗΝΑΙ 1981
2. Η ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ, Μετάφραση από
τα πρωτότυπα κείμενα, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ, ΑΘΗΝΑ 1997
3. NOVUM
TESTAMENTUM GRAECE, NESTLE – ALAND, STUTTGART 1981
4. Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ, ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ
ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΑΘΗΝΑΙ 1981
5. Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ, Το πρωτότυπο
κείμενο με μετάφραση στη δημοτική, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ, ΑΘΗΝΑ 1989
6. Η
ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ ΜΕΤΑ ΣΥΝΤΟΜΟΥ ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΥΠΟ ΠΑΝ. Ν. ΤΡΕΜΠΕΛΑ Ἔκδοσις πεντηκοστή
δευτέρα ΑΔΕΛΦΟΤΗΣ ΘΕΟΛΟΓΩΝ « Ο ΣΩΤΗΡ » ΑΘΗΝΑΙ 2007
7. ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ, Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ, ΑΔΕΛΦ. ΘΕΟΛ. Ο ΣΩΤΗΡ, ΑΘΗΝΑΙ, 1979
8. ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΕΙΣ ΤΟ ΚΑΤΑ ΛΟΥΚΑΝ
ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΝ, Π.Ν.ΤΡΕΜΠΕΛΑ, ΑΔΕΛΦ. ΘΕΟΛ. Ο
ΣΩΤΗΡ, ΑΘΗΝΑΙ, 1972
9. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ, 12ΟΣ ΤΟΜΟΣ, ΑΘΗΝΑΙ 1968
11. http://en.wikipedia.org/wiki
ο Θεάνθρωπος Ιησούς Χριστός υπήρξε ιστορικό πρόσωπο και είναι η κεφαλή της μίας, αγίας, καθολικής και αποστολικής Εκκλησίας ...
ΑπάντησηΔιαγραφή