Ποιός είναι ο σκοπός της Μετάνοιας;
Μετάνοια δεν είναι μόνο η αλλαγή του
νου αλλά κυρίως του τρόπου ζωής. Η ειλικρινής μετάνοια στηρίζεται στην
ταπείνωση και την αρχοντιά, καθαρίζει το υποσυνείδητο και το συνειδητό, την
πρόθεση1
και την πραγματοποίηση της αμαρτωλής σκέψης.
Τα στάδια της Μετάνοια είναι τρία:
α) η συνειδητοποίηση του λάθους β) η απόφαση για αλλαγή και γ) η πραγματοποίηση
αυτής της αλλαγής.
Σκοπός της μετάνοιας είναι η συγχώρηση,
η επανένταξη δηλαδή του αμαρτωλού, στο σώμα του Χριστού2,
στην Εκκλησία. Πολύ βοηθάει το προσωπικό3 παράδειγμα και η
διακριτική ανιδιοτελής αγάπη καθόλου όμως η κατάκριση4, η
επιθετική και κακόβουλη κριτική, που σκοπό έχει να προσβάλει τον φταίχτη,
ταυτίζοντας την πράξη5 του αμαρτωλού με το πρόσωπο.
Θετικά παραδείγματα μετάνοιας είναι
ο Δαβίδ6,
ο Ζακχαίος7,
ο Σαούλ8,
ο απόστολος Πέτρος9, ο
άσωτος γιος της γνωστής παραβολής του « φιλεύσπλαχνου πατέρα »10, η
οσία Μαρία η Αιγυπτία11
ενώ αρνητικό παράδειγμα είναι ο Ιούδας ο Ισκαριώτης12, ο
οποίος κρεμάστηκε για να γλυτώσει από τις τύψεις.
Το μυστήριο της Μετάνοιας
(εξομολόγηση ), είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την επάξια συμμετοχή μας στη
Θεία Ευχαριστία.
1. Η Εκκλησία δίνει βάρος και στα κατά διάνοιαν αμαρτήματα, αφού διαβάζουμε
στην αγία Γραφή ότι « … πᾶς ὁ βλέπων γυναῖκα πρός τό ἐπιθυμῆσαι αὐτήν ἤδη ἐμοίχευσεν αὐτήν ἐν τῇ
καρδίᾳ αὐτοῦ » ( Ματθ. 5,28 ) και μάλιστα στην Παλαιά Διαθήκη
λέει « ἀπόστρεψον ὀφθαλμόν ἀπό γυναικός εὐμόρφου καί μή καταμάνθανε κάλλος ἀλλότριον· ἐν κάλλει γυναικός πολλοί ἐπλανήθησαν,
καί ἐκ τούτου φιλία ὡς πῦρ ἀνακαίεται » ( Σοφ. Σειράχ 9,8 ).
2. « 22… καί αὐτόν
( Χριστόν ) ἔδωκε κεφαλήν ὑπέρ πάντα τῇ ἐκκλησίᾳ· 23 ἥτις ἐστί τό
σῶμα αὐτοῦ, τό πλήρωμα τοῦ τά πάντα ἐν πᾶσι πληρουμένου » ( Εφεσ. 1,22-23 ) και « … αὐτός ( ὁ Χριστός ) ἐστιν
ἡ κεφαλή τοῦ σώματος, τῆς ἐκκλησίας· … » ( Κολοσ. 1,18 ) και « … ἔτι ἁμαρτωλῶν ὄντων ἡμῶν
Χριστός ὑπέρ ἡμῶν ἀπέθανε » ( Ρωμ. 5,8 ).
3. Είναι η χάρη του
Θεού που δωρίζεται στους συνειδητούς χριστιανούς, οι οποίοι μετέχουν στα ιερά
μυστήρια της Εκκλησίας κι όχι οι εγωκεντρικές ατομικές δεξιότητες. Ο απόστολος
Παύλος προτρέπει τους χριστιανούς « μιμηταί μου γίνεσθε, καθώς κἀγώ Χριστοῦ » (
Α΄ Κορ. 11,1 ).
4. Οι χριστιανοί δεν έχουν δικαίωμα να κρίνουν τους συνανθρώπους
τους γιατί η κρίση ανήκει μόνο στο Θεό και το παρελθόν ούτε εγγυάται, ούτε καθορίζει το μέλλον μας. Ο Κύριος
λέει « 1 μή κρίνετε ἵνα μή
κριθῆτε 2 ἐν ᾧ γάρ κρίματι
κρίνετε κριθήσεσθε, … » ( Ματθ. 7,1-2 ) και ο απόστολος Παύλος συνεχίζει « διό ἀναπολόγητος εἶ, ὦ ἄνθρωπε
πᾶς ὁ κρίνων· ἐν ᾧ γάρ κρίνεις τόν ἕτερον, σεαυτόν κατακρίνεις· τά γάρ αὐτά
πράσσεις ὁ κρίνων » ( Ρωμ. 2,1 ). Όλοι είμαστε αμαρτωλοί, γι’ αυτό « … ὁ
ἀναμάρτητος ὑμῶν πρῶτος βαλέτω λίθον ἐπ’ αὐτήν » ( Ιωάν. 8,7 ).
5. « ὁ ποιῶν τήν ἁμαρτίαν ἐκ τοῦ διαβόλου ἐστίν, … » ( Α΄ Ιωάν. 3,8 ) και « τά ὀψώνια τῆς ἁμαρτίας θάνατος, … »
( Ρωμ. 6,23 ) και « 9 ἤ οὐκ οἴδατε ὅτι ἄδικοι βασιλείαν Θεοῦ οὐ
κληρονομήσουσι; μή πλανᾶσθε· οὔτε πόρνοι οὔτε εἰδωλολάτραι οὔτε μοιχοί οὔτε
μαλακοί οὔτε ἀρσενοκοῖται 10 οὔτε πλεονέκται οὔτε κλέπται οὔτε
μέθυσοι, οὐ λοίδοροι οὐχ ἅρπαγες βασιλείαν Θεοῦ οὐ κληρονομήσουσι » ( Α΄ Κορ.
6,9-10 ) και « 29 πεπληρωμένους πάσῃ ἀδικίᾳ, πορνείᾳ πονηρίᾳ πλεονεξίᾳ
κακίᾳ μεστούς φθόνου φόνου ἔριδος δόλου κακοηθείας, ψιθυριστάς, 30 καταλάλους,
θεοστυγεῖς, ὑβριστάς, ὑπερηφάνους, ἀλαζόνας, ἐφευρετάς κακῶν, γονεῦσιν ἀπειθεῖς,
31 ἀσυνέτους, ἀσυνθέτους, ἀστόργους, ἀσπόνδους, ἀνελεήμονας
» ( Ρωμ. 1,29-31 ).
6. Ο προφητάναξ μετάνιωσε, για τη μοιχεία του με τη Βηρσαβεέ ( Β΄
Βασιλειών 11,4 ) και τη δολοφονία
του συζύγου της Ουρία του Χετταίου ( Β΄ Βασιλ. 11,24 ), μετά τον έλεγχο από τον προφήτη
Νάθαν ( Β΄ Βασιλ. 12,1-14 ) και το θάνατο του παιδιού του (
Β΄ Βασιλειών 12,18 ).
7. Ο τελώνης μόλις
συνάντησε το Χριστό, δεν προσπάθησε να δικαιολογήσει τις αδικίες που είχε κάνει
ως φοροεισπράκτορας αλλά είπε « ἰδού τά ἡμίση τῶν ὑπαρχόντων μου, Κύριε, δίδωμι
τοῖς πτωχοῖς, καί εἴ τινός τι ἐσυκοφάντησα, ἀποδίδωμι τετραπλοῦν » ( Λουκ. 19,8 ).
8. Ο απόστολος Παύλος από διώκτης, « … καθ’ ὑπερβολήν ἐδίωκον τήν ἐκκλησίαν
τοῦ Θεοῦ » ( Γαλάτ. 1,13 ),
μεταστράφηκε στη Δαμασκό ( Πράξ. 9,18 ), έγινε απόστολος, πέρασε πολλούς κινδύνους « 24
ὑπό Ἰουδαίων πεντάκις τεσσαράκοντα παρά μίαν ἔλαβον, 25 τρίς ἐρραβδίσθην, ἅπαξ ἐλιθάσθην,
τρίς ἐναυάγησα, νυχθήμερον ἐν τῷ βυθῷ πεποίηκα· 26 ὁδοιπορίαις πολλάκις, κινδύνοις ποταμῶν, κινδύνοις
ληστῶν, κινδύνοις ἐκ γένους, κινδύνοις ἐξ ἐθνῶν, κινδύνοις ἐν πόλει, κινδύνοις ἐν
ἐρημίᾳ, κινδύνοις ἐν θαλάσσῃ, κινδύνοις ἐν ψευδαδέλφοις· 27 ἐν κόπῳ καί μόχθῳ, ἐν ἀγρυπνίαις πολλάκις, ἐν λιμῷ καί δίψει, ἐν νηστείαις
πολλάκις, ἐν ψύχει καί γυμνότητι· » ( Β΄ Κορινθ. 11,24-27 ) και αποκεφαλίστηκε μετά τη β΄
φυλάκισή του στη Ρώμη, « τόν ἀγῶνα τόν
καλόν ἠγώνισμαι, τόν δρόμον τετέλεκα, τήν πίστιν τετήρηκα » ( Β΄ Τιμοθ. 4,7 ).
9. Ο απόστολος Πέτρος
αρνήθηκε τρεις φορές το Χριστό, στην αυλή του παλατιού του αρχιερέα Καϊάφα, ενώ
ο Κύριος, καταδικαζόταν σε θάνατο από το μεγάλο συνέδριο των ιουδαίων. Στη
δεύτερη άρνηση « … ἠρνήσατο μεθ’ ὅρκου … » και στην τρίτη άρνηση « ἤρξατο
καταθεματίζειν καί ὀμνύειν … » ο Πέτρος και όταν λάλησε ο πετεινός, θυμήθηκε τα
λόγια τοῦ Ιησού και « … ἔκλαυσε πικρῶς » ( Ματθ. 26,69-75 ).
10. Λουκ. 15,11-32 και
« … πάτερ, ἥμαρτον εἰς τόν οὐρανόν καί ἐνώπιόν σου καί οὐκέτι εἰμί ἄξιος κληθῆναι
υἱός σου » ( Λουκ. 15,21 ).
11. Στα χρόνια Ιουστινιανού 550 μ.Χ. στην Αίγυπτο, στα Ιεροσόλυμα,
στην έρημο για 47 χρόνια και με αββά Ζωσιμά. Γιορτάζει την ε΄ Κυριακή των
νηστειών.
12. « καί ρίψας
τά ἀργύρια ἐν τῷ ναῷ ἀνεχώρησε, καί ἀπελθών ἀπήγξατο » ( Ματθ. 27,5 ) και « … πρηνής γενόμενος ἐλάκησε μέσος, καί ἐξεχύθη πάντα τά
σπλάγχνα αὐτοῦ » ( Πράξ. 1,18 ).
Βιβλιογραφία
1. Η ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ ΚΑΤΑ ΤΟΥΣ Ο΄,
ΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗ ΔΙΑΚΟΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ, ΑΘΗΝΑΙ 1981
2. Η ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ, Μετάφραση από
τα πρωτότυπα κείμενα, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ, ΑΘΗΝΑ 1997
3. Η ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ, Το πρωτότυπο κείμενο
με μετάφραση στη δημοτική, ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΙΒΛΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ, ΑΘΗΝΑ 1989
4. ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗ ΚΑΙ ΗΘΙΚΗ
ΕΓΚΥΚΛΟΠΑΙΔΕΙΑ, ΑΘΗΝΑΙ 1968
η μετάνοια θέλει αρχοντιά και η Εκκλησία έχει ανοιχτή την αγκαλιά της ...
ΑπάντησηΔιαγραφή